Μετά από όσα είπαμε γιά την Προσευχή, ο δεύτερος στόχος-κανόνας είναι η Νηστεία. Όχι όμως μόνο ως αποχή από κάποιες τροφές. Προφανώς κι αυτή έχει τήν θέση της στήν παράδοση καί τήν πνευματικότητά μας.
Άλλωστε ο Μ. Βασίλειος λέει ότι η νηστεία είναι συνομήλικη μέ τήν ανθρωπότητα γιατί η πρώτη καί μόνη εντολή πού δόθηκε στόν άνθρωπο μέσα στόν Παράδεισο, ήταν η εντολή τής νηστείας! Η νηστεία τών τροφών, βοηθά στήν ισχυροποίηση τής θέλησής μας. Εκούσια απέχουμε από μιά τροφή πού τήν βλέπουμε, γιά νά μάθουμε νά λέμε όχι καί νά απέχουμε από μιά κακία πού δέν τήν βλέπουμε!
Η Νηστεία όμως είναι ένα ευρύτερο αγωνιστικό πλαίσιο εγκράτειας, άσκησης καί μέτρου: στό τί λέω («θού, Κύριε, φυλακήν τώ στόματί μου καί θύραν περιοχής περί τά χείλη μου» (Ψαλ. 140, 3), «…τού μή αμαρτάνειν με εν γλώσση μου» (Ψαλ. 38, 2)).
Στό τί βλέπω («Διαθήκην εθέμην τοίς οφθαλμοίς μου…» (Ιώβ 31, 1 καί Ματ. 5, 28)). Καί κυρίως στό τί σκέφτομαι γιατί οι λογισμοί προκαλούν τίς επιθυμίες καί οδηγούν στήν αμαρτία (Ιακ. 1, 14-15). Κι όπως δέν θά άφηνες κάποιον νά μπεί στό σπίτι σου μέ βρώμικα παπούτσια καί νά λερώνει, έτσι πρόσεξε ποιοί λογισμοί κυκλοφορούν μέσα στό νού σου.
Βέβαια «δέν μπορείς νά εμποδίσεις τά πουλιά νά πετάνε πάνω από τό κεφάλι σου, αλλά μπορείς νά τά εμποδίσεις νά κάνουν φωλιά πάνω στό κεφάλι σου…». Όπου πουλιά οι διάφοροι λογισμοί. Κακίας, θυμού, ζήλειας, αγένειας, υπερηφάνειας, κατάκρισης, αλαζονίας, ανήθικοι ή εμπαθείς λογισμοί. Τοξικοί λογισμοί πού δηλητηριάζουν τήν πνευματικότητά μας καί τήν ακυρώνουν στήν πράξη. Νά κρατάμε καθαρό καί φωτεινό τό νού μας μέ τήν νηστεία καί τήν προσευχή.
Ο ίδιος ο Κύριος όρισε αυτόν τόν κανόνα λέγοντας στούς μαθητές του: «τούτο τό γένος ουκ εκπορεύεται ει μή εν προσευχή καί νηστεία» (Ματ. 17, 21). Αυτό τό είδος τών δαιμονίων δέν εκδιώκεται παρά μέ προσευχή καί νηστεία. Καί σέ μιά πιό ελεύθερη απόδοση, όχι μόνο αυτό τό είδος τών δαιμόνων, αλλά καί αυτό τό είδος τών πειρασμών, εκείνο τό είδος τών δοκιμασιών, τών αμαρτιών, τών κακών συνηθειών καί κακών λογισμών.
Κι όταν ο Κύριος καθορίζει τόν τρόπο, ποιός από μάς μπορεί νά αμφισβητήσει τήν αποτελεσματικότητά του;
Πάρε, λοιπόν, από τά χέρια τού Κυρίου, αυτό τό διπλό όπλο, τής προσευχής καί τής νηστείας καί ξεκίνα νά μαθαίνεις νά τό χρησιμοποιείς.
Προστατεύοντας τήν πνευματικότητά σου, προσανατολίζοντάς την πρός τό θέλημα τού Θεού καί διώχνοντας “δαιμόνια”. Τά δικά σου, τών δικών σου καί τών γύρω σου, βαζίζοντας πρός τήν Βασιλεία Του.
0 Σχόλια